Där fick Göteborgsoperans danskompani sitt kritikerpris för 2017! Ett strålande kompani, smidigt som en enda kropp, vilket kunde ses i lördagens dubbel-världspremiär. Göteborgskritikerna Lis Hellström Sveningson och Mika Becker Laurent ger blommor och pristavla ( av kritikern och tecknaren Brit Svedberg) till kompaniets konstnärliga ledare, Katrín Hall.

Här är min recension för Expressen, publicerad idag (5/3) på Expressen.se

Ett mänskligt urverk som trollbinder

Sang Jijia: As it were

Sharon Eyal: Autodance

Göteborgsoperans danskompani

Lika lätt som tunna, svarta pappersark singlar ner över scenen, lika självklart fogar sig de två verken samman som utgör Göteborgsoperans dansafton S & S. Danspubliken bjuds ofta omaka mixer av korta stycken, men S & S är som yin och yang; de fogar sig mjukt in i varandra, trots att de är nästan helt motsatta.

Först ”As it were” av Sang Jijia, kinesisk koreograf född i Tibet, och helt ny i det svenska danslandskapet. Kinesisk modern dans är ett ganska nytt kapitel, men idag finns några aktade namn på den internationella scenen, oftast med referenser till kulturarvet. Papper är just en sådan, och här regnar sotsvarta ark från ovan genom hela verket. Det är som en vacker tuschlavering, mer bild än något annat, där det dansande pappret spelar huvudrollen och det fantastiskt välkoordinerade kompaniet underbygger den poetiska bilden. Kanske ser vi ett regn av brända flagor efter en världslig katastrof, kanske en nostalgisk metafor för nuets hastiga övergång i ett då. Och för ensamheten inom en grupp; dansarna hanterar fint den lite anonyma stilen i dansen.

Men om As it were är en vacker stilla bild, så går Sharon Eyal rakt på publiken med ”Autodance” som ett pansarfordon; lika organisk som tungt mekanisk, lika kollektivistisk som (parentetiskt) individuell. Sharon Eyal har sin bakgrund i Batsheva Dance Company, och redan titeln Autodance leder tankarna till Ohad Naharins profilverk Deccadance. Det är något i det uniforma marscherandet som får mig att tänka på de gamla grekernas ”den bäste soldaten var alltid också den bäste dansaren”. En beige kroppsarmé på marsch, en patrull av fjorton dansare högt på tå; skyhöga, docklika, identiska, men personliga.

Göteborgsoperans danskompani är ett mänskligt urverk som levandegör, trollbinder och förbluffar. Att aftonen avslutades med att kompaniet fick ta emot 2017 års svenska kritikerpris är verkligen logiskt. Får jag gissa kommer den strängt formstarka Autodance att leva vidare på repertoaren.

 

Ur Autodance – en armé av kroppar. Foto: Mats Bäcker.