Teater Albatross: 1917 – När klockorna stannade

 

Det finns teatrar och teatrar. Och så finns Teater Albatross. Många är inblandade i arbetet, men i alltings mitt finns en febrilt verksam man, smal som ett streck, intensiv och i ständig rörelse: Robert Jakobsson.

Uppsättningen ”1917 – När klockorna stannade” har redan gästspelat i Ryssland och Polen när den nu landar i Stockholm på Alias-teaterns lilla fina scen. Robert Jakobsson berättar, sjunger, dansar, ropar ensam i en bildrik scenografi av Åsa Lieberath om en utopi för både människorna och för konsten. Hur den urholkats, frätts ner, förråtts, och hur revolutionen ätit sina egna.

Jakobsson är en tydlig bärare av arvet efter Grotowski, den polske teaterman som ville arbeta fram bild- och rörelsebaserad teater som kunde drabba vanligt folk. Framförallt arbetade denna teoretiker och praktiker med uppsättningar som fick växa fram långsamt genom daglig träning, insamling av fakta, tillverkning av masker, föremål, scenografier. Albatross har sedan 80-talet sin bas i en gammal skola i Tokalynga i Halland. Workshops, festivaler och turnéer är nerven i en lång rad produktioner om utfiskning och kolonialiseringen av Afrika, främst flera olika pjäser om Förintelsen.

I pjäsen om 1917 har klockorna fått stanna. Är detta då eller nu? En liten karusell från en italiensk lekpark snurrar med sina tomma sitsar, där Robert J placerar varelser byggda av väggur och kranier. Tiderna går, sår drömmar och krossar dem. Chagall, Malevitj, Trotskij, Alexandra Kollontaj och Sjostakovitj tar alla plats i tidens karusell, liksom berättelsen om ungdomskärleken Anette, hon som gillade Olof Palme, och öppnade världen för en ung göteborgare med borgerlig bakgrund. Därifrån till terrorn, lägren i Gulag, sångerna, dikterna – det är ett hastigt flöde, men en så personligt upplevd påminnelse att invändningarna kommer av sig.

Vad handlar utopierna om, till slut? Friheten, förstås. Hur ska den se ut? Ingen vet. Vem vågar tala om drömmar på allvar? Många slutar hoppas, men inte Teater Albatross.